De eerste twee weken zitten erop!! - Reisverslag uit Flic en Flac, Mauritius van Mike Schepers - WaarBenJij.nu De eerste twee weken zitten erop!! - Reisverslag uit Flic en Flac, Mauritius van Mike Schepers - WaarBenJij.nu

De eerste twee weken zitten erop!!

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike

01 December 2013 | Mauritius, Flic en Flac

Het is zondagavond en het tweede echte weekend in Mauritius zit er weer bijna op. Morgenochtend beginnen ik weer aan een nieuwe week stage. Alweer de derde, de tijd vliegt!! Maar het begon dus allemaal twee weken geleden..

Op vrijdag 15 november vloog ik in de avond via Parijs naar Mauritius. Het was 13:00 uur plaatselijke tijd wanneer ik aankwam op Mauritius. Ik zag gelijk al dat het goed weer was, dat was ook duidelijk te merken toen ik het vliegveld uitliep. Buiten stond een chauffeur met een bordje met mijn naam erop te wachten en ik werd naar mijn appartement gebracht. Echt een geweldige chauffeur, mooie verhalen en ik wist gelijk al een hoop meer over het eiland. Toen ik aankwam bij mijn appartement in Flic en Flac was mijn huisbaas er al. Even wat gepraat en wat dingetjes geregeld en mijn aankomst in Mauritius was een feit!

Net op het moment dat ik was aangekomen bij mijn appartement kwamen mijn buren zich al voorstellen. Het waren ook studenten en ze vroegen mij gelijk mee naar een BBQ voor die avond. Natuurlijk ben ik gelijk gegaan. Ik kwam een paar straten verder aan bij een appartementencomplex en liep voor mijn idee zo een Nederlandse kolonie in. Wat aan Nederlanders.. Haha! De Nederlanders zijn hier goed vertegenwoordigd, maar er zijn ook buitenlandse studenten. Het was leuk om iedereen gelijk zo bij elkaar te zien. De meeste zaten al zo’n twee maanden op het eiland, ik hoorde die avond dus ook zat verhalen.

De volgende morgen vroeg kwam Marcel aan, mijn huisgenoot en ook bedrijfseconomie student aan de Haagse Hogeschool. Vanaf dat moment was ik niet meer alleen. We deden deze zondag de eerste boodschappen en gingen in de middag naar het strand. Onwijs warm maar heerlijk weer. De stranden zijn ook erg mooi! Ik kreeg gelijk een vakantiegevoel terwijl ik de dag erna toch echt moest beginnen met mijn stage.

Op maandag 18 november was het zover, mijn eerste stagedag ging beginnen. Ik had om 9:30 mijn eerste gesprek met mijn manager en de persoon die mij geholpen had met het vinden van een bedrijf. Ik moest samen met Marcel om 9:00 uur in Quatre Bornes zijn, ongeveer 5 km van Ebene vandaan waar mijn bedrijf zit. Er werd ons verteld dat we uiterlijk 7:00 uur de bus moesten nemen. We vonden het erg overdreven omdat we van de studenten die hier al langer zaten hoorde dat dat helemaal niet nodig was. We deden het maar wel, we stonden netjes om 7:00 bij de bushalte. En jahoor, na 45 minuten kwam onze bus dan eindelijk. Men wat duurde dat lang.... Gelukkig waren we nog prima op tijd, maar we wisten wel meteen hoe dat ging hier met de bussen.. De rit zelf was ook op zijn minst gezegd anders dan in Nederland. De buschauffeurs hier hebben totaal geen geduld en zien het als een sport om andere bussen in te halen. Maar nu kunnen we er alleen maar om lachen!

Het bedrijf waar ik stage loop heet ***. Het kantoor ziet er onwijs mooi uit. Het gesprek werd gehouden in een mooie vergaderzaal en ging goed. Het was niet bijzonder maar was meer gericht op wat algemene zaken en wat verder kennismaken waarna ik echt kon beginnen. Een uurtje later werd ik door mijn manager naar mijn bureau gebracht. De collega’s in het team waarin ik zou komen te werken kwamen al gelijk naar mij toe om zich voor te stellen. Ook collega’s van andere afdelingen kwamen even langs. Een blanke valt toch wel op natuurlijk;) Ook werd ik deze dag gelijk uitgenodigd mee te gaan naar de trouwerij van de broer van een collega. Ik begreep totaal niet waarom ik werd uitgenodigd, maar natuurlijk ben ik mee geweest. Heel gaaf om mee te maken. Iedereen was heel kleurrijk gekleed en het eten was onwijs lekker, maar ook ERG pittig!!!

Verder was de eerste dag relax. Veel gepraat met mijn collega’s en ik kreeg wat documenten wat ik moest bestuderen. Verder werden er wat werkzaamheden uitgelegd en kreeg ik steeds meer door wat de dagelijkse activiteiten van het bedrijf waren. *** is een management en belasting bedrijf. Het bedrijf kan gezien worden als een tussenpersoon voor bedrijven die willen investeren in bijv. Afrika of Azië. Door de belastingafspraken tussen landen als in bijv. Afrika en Azië en daarnaast het lage belastingtarief in Mauritius maakt het voor veel bedrijf interessant om samen te werken met ***. En dat doen ze redelijk goed, zo beheerd het team waarin ik werk het portfolio van de Amerikaanse bank Goldman Sachs! De Corporate Service afdeling waarin ik stage loop houdt zich vooral bezig met de oprichting en aanpassingen van nieuw opgezette bedrijven. Om namelijk gebruik te kunnen maken van de gunstige belastingtarieven en belastingafspraken moet het bedrijf dat investeert in bijv. Afrika of Azië gevestigd zijn in Mauritius. Hierdoor richten cliënten van *** nieuwe ‘bedrijfjes’ op welke gebruikt worden om te investeren. Deze opgezette bedrijfjes worden beheerd door ***.

De volgende dagen waren nog veel gericht op mijn introductie in het bedrijf. Ik sprak veel met collega’s en kreeg veel opdrachten op te lezen. Langzaam kreeg ik ook steeds meer mijn eigen taken, alhoewel ik ook wel een aantal momenten wat rustiger had. Mijn collega’s hebben het druk en ik ben nog niet genoeg ingewerkt zelf aan het werk te kunnen. Dit zal de komende weken veranderen. Ik vind de werkzaamheden van het bedrijf sowieso heel interessant. Ik ben er dus van overtuigd dat ik veel zal leren en een onwijs gave tijd ga hebben bij ***.

Toen de eerste werkweek erop zat kon het eerste ‘echte’ weekend beginnen. Hier waren we ook wel aan toe, want de dagen zijn hier lang zat. ’s Ochtend nemen we om 7:40 de bus en we zijn ongeveer 18:30 thuis. Opzich is dat geen probleem maar ik moet nu wel zelf koken;) Gelukkig hebben we al een eet groep gevormd. Hierdoor hoeven Marcel en ik maar maximaal 2 keer in de week te koken. Dit is echt super en onwijs gezellig!

Vrijdags zijn we wezen stappen met een grote groep studenten en zaterdag zijn we naar Port Louis geweest. Dit is de hoofdstad van Mauritius en dus ook onwijs druk. We hebben die dag wat in de stad rondgekeken en zijn eind van de dag naar de paardenraces geweest. De Mauritianen zijn hier helemaal gek van. Geweldig om te zien hoe ze reageren als hun paard als eerste of juist niet als eerste over de finish komt. Die zondag hebben we lekker niks gedaan en heerlijk genoten op het strand. s’ Avonds hebben we wat gegeten in Flic en Flac zelf.

De volgende morgen ging de stage weer beginnen. S’ochtends stonden we weer met onwijs mooi weer op de bus te wachten. In het begin was het goed wennen met de warmte, maar nu heb ik er al een stuk minder last van. Het is wel leuk om te zien dat iedereen links in de bus zit. In het begin snapte ik er niks van, maar nu heb ik ook wel door dat je dan het minst in de zon zit;) Het is ook anders echt niet uit te houden!! De stage ging deze week weer goed. Ik heb deze week mijn eerste Directie vergadering mogen bijwonen. Hierin wordt het resultaat van het afgelopen jaar besproken en wordt gesproken over de toekomst van het bedrijf. Heel gaaf om mee te maken, hoewel ik weer weer even met beide benen op de grond werd gezet wat betreft mijn Engels. Ik had het idee dat mijn Engels prima ging, maar dit niveau was toch echt wat lastiger bij te houden. Gelukkig was het pas mijn tweede week. Waarschijnlijk mag ik wekelijks dergelijke vergaderingen bijwonen, dus wat betreft mijn Engels zal het wel goed komen!

Gister zijn we met de hele groep naar het noorden van het eiland afgereisd voor een catamaran trip. Met de catamaran gingen we naar een eiland. Het was een erg gave trip, alleen jammer dat het weer een beetje tegenviel. Vooral de heenweg was niet fijn met regen, wind en hoge golven. Eenmaal aangekomen op het eiland brak de zon wat door en konden we lekker de zee in en wat eten. Het eiland zag er super gaaf uit. ’s Avonds zijn we nog met een klein groepje wezen stappen en vandaag hebben we weer niet veel gedaan. Een wasje gedraaid, een rondje hardgelopen en ’s middags nog wat uurtjes naar het strand geweest. Net lekker een pizzaatje gegeten bij een Italiaan en straks maar op tijd naar bed.

Zo, nu zijn jullie volgensmij wel weer een beetje op de hoogte. Ik heb ook wat foto’s toegevoegd, dan krijg je echt een beetje een beeld hoe ik het hier heb.

En ik heb trouwens een nieuw nummer: (230) 5903 7165

Tot het volgende blogbericht;)!!

  • 01 December 2013 - 20:17

    Brigitte:

    Erg leuk om je belevenissen mee te lezen Mike. Bijzonder dat je gelijk voor van alles wordt uitgenodigd!
    Succes weer de komende week.:-)

    Liefs Brigitte

  • 01 December 2013 - 22:15

    Ineke Truyts:

    Hoi Mike,

    Leuk je foto's en verslag!!
    Fijn dat het goed gast.

    Liefs
    Ien

  • 02 December 2013 - 09:37

    Xandra:

    Hey Mike! Wat een mooie verhalen. Ik ben dan ook totaal niet jaloers;) Vooral de strand foto's zien er erg aantrekkelijk uit vanaf mijn computer op werk in dit koude, grijze kikkerlandje. Geniet er van en werk ze weer deze week! Lfs Xan

  • 02 December 2013 - 19:04

    Oma En Opa:

    Hallo mike
    Erg leuk,dit te lezen wat je allemaal beleeft.
    Ik heb het idee dat de tijd voorbij vliegt.
    Wij wensen jouw nog leerzame weken.

  • 03 December 2013 - 19:01

    Mike Schepers:

    Leuk van jullie berichtjes, ik ga jullie op de hoogte houden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mike

Actief sinds 29 Okt. 2013
Verslag gelezen: 954
Totaal aantal bezoekers 8439

Voorgaande reizen:

15 November 2013 - 23 Maart 2014

Stage Mauritius

Landen bezocht: